MOBILITEITSVERGOEDING VS. MOBILITEITSBUDGET
MOBILITEITSVERGOEDING VS. MOBILITEITSBUDGET
De mobiliteitsvergoeding of ‘cash for car’-regeling werd op 15 maart 2018 goedgekeurd door de Kamer. Het is nog wachten tot deze regeling wordt gepubliceerd in het Staatsblad voor ze in werking kan treden. Dit zal dan retroactief vanaf 1 januari 2018 kunnen.
De voorwaarde voor u als werkgever is dat u al minstens 36 maanden bedrijfswagens toekent aan 1 of meerdere van uw werknemers. Als uw onderneming nog niet zo lang bestaat, volstaat het dat dit het geval is op het moment van invoering. (Let hier wel op of uw werknemer aan de voorwaarden voldoet! Zo zal uw onderneming alsnog minstens 12 maanden moeten bestaan eer invoering mogelijk is.)
De voorwaarde voor uw werknemer is tweeledig. Enerzijds moet hij in de voorbije 3 jaar minstens 12 maanden over een bedrijfswagen beschikt hebben. Anderzijds moet dit minstens 3 maanden ononderbroken zo geweest zijn.
Werknemers die bij u in dienst komen en bij hun vorige werkgever reeds aan alle voorwaarden voldeden of al een mobiliteitsvergoeding kregen, moeten uiterlijk 1 maand na hun indiensttreding bij u een aanvraag indienen om de regeling te starten of verder te zetten. Indien zij nog binnen hun wachttermijn van 12 maanden zitten, kunnen ze die bij u verderzetten.
Het bedrag van de vergoeding wordt berekend op de catalogusprijs van de ingeleverde wagen x 20% x 6/7. Dit bedrag ligt vast voor de verdere loopbaan en wordt jaarlijks geïndexeerd. Eventuele promoties of salarisverhogingen worden dus niet in rekening genomen. Indien er ook een tankkaart werd toegekend, wordt het percentage opgetrokken tot 24%.
De fiscale en sociale behandeling verloopt zoals bij de bedrijfswagen. U bent onderworpen aan een solidariteitsbijdrage die eveneens aftrekbaar is. Voor uw werknemer wordt de regeling gezien als een voordeel alle aard dat 4% van 6/7devan de cataloguswaarde bedraagt.
U bent uiteraard niet verplicht dit systeem in te voeren. Evenmin kan u uw werknemers verplichten hierin in te stappen. Invoering kan via cao, (bijlage bij) de arbeidsovereenkomst of via een bedrijfspolicy.
Over het mobiliteitsbudget werd op 16 maart 2018 een akkoord bereikt binnen de regering. De datum van inwerkingtreding is echter nog niet bekend. Ook kan het zijn dat hier nog wijzigingen in komen.
Om de kritiek op de cash for car-regeling (discriminatie werknemers zonder bedrijfswagen, geen oplossing voor fileproblematiek) te counteren, is dit systeem in het leven geroepen. Ook voor werknemers die geen bedrijfswagen hebben, maar er wel voor in aanmerking komen is het mobiliteitsbudget toegankelijk. Werknemers met wagen kunnen deze inleveren om zo budget ter beschikking te krijgen voor alternatieven.
De voorwaarde voor u als werkgever is gelijk aan die voor de mobiliteitsvergoeding.
De voorwaarde voor uw werknemer is dat hij in de afgelopen 36 maanden gedurende 3 maanden over een bedrijfswagen beschikte waarvan minstens 3 maanden voor ingang van deze regeling OF hiervoor in aanmerking kwam.
Het bedrag van het mobiliteitsbudget is de werkelijke totale jaarkost die u voor de bedrijfswagen zou betalen.
Er zijn 3 pijlers waarbinnen werknemers hun budget kunnen besteden:
Pijler 1: keuze voor een kleinere of milieuvriendelijkere wagen. Deze wordt fiscaal op dezelfde manier behandeld.
Pijler 2: duurzame vervoermiddelen en/of -diensten. Dit bedrag is volledig vrijgesteld.
Pijler 3: restsaldo in cash. Dit bedrag is vrijgesteld van belastingen, doch onderworpen aan sociale zekerheidsbijdragen.
Ook hier geldt keuzevrijheid om al dan niet in te stappen in het systeem en dit zowel voor u als uw werknemers.