ELEKTRONISCHE CONTROLEKAART eC3.2
Als je een werknemer tijdelijk werkloos stelt, moet je vóór de eerste werkloosheidsdag een controlekaart bezorgen. Die moet de werknemer invullen volgens de instructies en altijd bij zich hebben tot het einde van de maand. Nadien moet hij de kaart ondertekenen en bezorgen aan diens uitbetalingsinstelling. Tot voor kort was de controlekaart een papieren document (C.3.2A.).
Sinds 1 september 2023 kunnen alle bedrijven opteren voor een elektronische controlekaart (eC3.2). Een voordeel voor jou als werkgever is dat je dan vrijgesteld wordt van de verplichting tot inschrijving in het validatieboek. Let op, behoud je de papieren versie, dan blijft inschrijving in het validatieboek verplicht.
Hoe elektronische controlekaart (eC3.2) invoeren?
- Via een individueel akkoord tussen jou en je werknemer.
Dit kan dus vb. voor slechts enkele van je werknemers. Je sluit dit akkoord best schriftelijk af, omwille van bewijsredenen.
- Via een ondernemingscao of het arbeidsreglement.
Dit is dan verplicht voor al je werknemers. Je moet je bevoegde werkloosheidsbureau op de hoogte stellen van deze regeling.
Wat moet je werknemer doen om de elektronische controlekaart (eC3.2) te gebruiken?
- Toegang aanvragen via de website van social security of via de app eC3 die kan gedownload worden op een smartphone
- Bij de eerste aanmelding zal je werknemer een ‘verklaring op eer’ moeten afleggen aan de RVA.
- Je werknemer kan een tijdelijke (bij invoering via ondernemingscao of arbeidsreglement) of definitieve (bij invoering via individueel akkoord) herroeping aanvragen van het gebruik van de eC3.2.
Je kan op het infoblad E74 op de website van de RVA meer informatie lezen over de elektronische controlekaart.
Sociaal-juridisch advies gewenst bij het implementeren in je payroll en strategisch HR-beleid?
Neem vrijblijvend contact op via info@puuhr.be.
Bekijk zeker ook eens ons opleidingsaanbod op onze website.