De Vlaamse aanwervingsincentive voor langdurig werklozen (AWI premie)
De Vlaamse aanwervingsincentive voor langdurig werklozen (AWI-premie)
Via de Dienst WSE (Werk & Sociale Economie) van de Vlaamse Gemeenschap kan men een aanvraag indienen voor de zgn AWI-premie (Aanwervingsincentive voor langdurig werklozen). Deze aanvragen kunnen enkel via electronische weg ingediend worden.
Waarover gaat het weer?
De AWI-premie is enkel van toepassing voor werkgevers met een exploitatiezetel in Vlaanderen waarbij de aangeworvene ook terdege binnen het Vlaams Gewest wordt tewerkgesteld.
De premie kan aangevraagd worden voor de aanwerving van langdurig werklozen die tegelijkertijd aan de volgende voorwaarden voldoen:
- De werknemer is minstens 2 jaar ingeschreven bij de VDAB als niet werkend werkzoekende op het moment van aanwerving
- De werknemer is 25 jaar of ouder en jonger dan 55 jaar (op het einde van het kwartaal van indiensttreding)
- Het moet gaan om een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur of bepaalde duur van minimum 3 maanden (indien het afsluiten van een dergelijke arbeidsovereenkomst kadert in het aanwervingsbeleid van de onderneming)
- De arbeidsovereenkomst startte ten vroegste op 1/01/2017
De premie is niet meteen te vergelijken met de forfaitaire bedragen die werden voorzien binnen het vroegere Activaplan en de vroegere doelgroepvermindering voor Herstructurering. Vooreerst gaat het hier om een premie en niet om een vermindering op het vlak van bijdragen sociale zekerheid, en anderzijds zijn de bedragen wel beduidend lager:
Eerste schijf: 1250,00 euro na 3 maanden tewerkstelling
Tweede schijf: 3000.00 euro na 12 maanden tewerkstelling
Bedraagt de tewerkstellingsgraad minder dan 30% ten opzichte van een voltijdse tewerkstelling binnen de organisatie dan vervalt het recht op de premie.
Bedraagt de tewerkstellingsgraad meer dan 30%, doch minder dan 80% dan wordt voorzien in 60% van de bovengenoemde premiebedragen.
Bedraagt de tewerkstellingsgraad 80% of meer dan wordt voorzien in 100% van de bovengenoemde premiebedragen.
Normaliter moet de premie aangevraagd worden binnen 3 maanden na aanvang van de tewerkstelling. Tijdens de opstartfase (tot eind juni 2017) voorziet men echter in een versoepeling.
Op onze vraag of de werkgever of zijn gevolmachtigde op voorhand kan nagaan of de betrokkene in aanmerking komt voor de AWI-premie ontvingen we een negatief antwoord. Het is de werkzoekende zelf die een attest moet aanvragen bij de diensten van de VDAB. Dit attest moet dan overhandigd worden aan de werkgever.
De online-aanvraag kan gebeuren via het E-Loket van de Vlaamse overheid nadat de organisatie zich heeft geregistreerd (via de link: https://overheid.vlaanderen.be/gebruikersbeheer) .
Wenst u dat puuhr de administratie met betrekking tot de aanvraag waarneemt dan kan onze organisatie aangeduid worden als extern gemachtigde. Voor vragen hieromtrent kan u best contact opnemen met onze diensten.
Opgelet: Daar het hier niet over een RSZ-vermindering gaat maar om een premie uitbetaald door de Vlaamse overheid zal op het vlak van de toekenning van de AWI-premie nooit een automatisme in toekenning ervan kunnen bestaan. De RSZ staat hier immers volledig buiten.