CORONA TELEWERKAANGIFTE
UPDATE!
De aangiftetermijn voor de nieuwe verplichting tot telewerkaangifte werd voor de maand april verlengd tot en met 18 april 2021.
Voor de maand mei kan je de aangifte vanaf 26 april en uiterlijk op 6 mei 2021 doen.
De RSZ heeft al aangekondigd dat ze hier actief controles op uitvoeren. Werkgevers die niet aan de verplichting voldoen, riskeren sancties.
Minister van Werk Dermagne kondigde een registratieverplichting aan voor niet-telewerkbare functies vanaf april 2021 en dit zolang de telewerkverplichting geldt (voorlopig tot en met juni 2021).
EVEN HERHALEN – de verplichting tot telewerken
Als werkgever weet je intussen dat er sinds 20 november 2020 een algemene verplichting tot telewerk geldt. De verplichting geldt dus voor zowel essentiële als niet-essentiële bedrijven, op de gekende 2 uitzonderingen na. Deze uitzonderingen zijn dat telewerk onmogelijk is
– door de aard van de functie;
– of als de continuïteit van je onderneming in het gedrang zou komen.
In principe moet je werknemer in deze gevallen een attest of ‘elk ander bewijsstuk’ kunnen voorleggen in geval van controle onderweg of op het werk. Een attest is natuurlijk het meest duidelijke en praktische bewijs. Een voorbeeldattest vind je hier.
Er werden reeds controles uitgevoerd op de correcte toepassing van het verplichte telewerken. Hierover kon je in onze vorige nieuwsbrief al meer lezen.
NIEUW – de corona telewerkaangifte
De regering heeft beslist dat vanaf april 2021 een maandelijkse aangifte met betrekking tot telewerk moet ingediend worden door alle werkgevers. Anders gezegd geldt er een registratieverplichting voor niet-telewerkbare functies en dit zolang de telewerkverplichting van kracht is.
De bedoeling is dat er een duidelijk overzicht komt van alle niet-telewerkbare functies in alle ondernemingen. Deze gegevens kunnen gebruikt worden als referentiepunt bij sociale inspectie enerzijds en als overzicht voor de eventuele afbouw van de telewerkverplichting anderzijds.
Voor welke werkgevers?
De verplichting geldt voor alle werkgevers, behalve die ondernemingen die verplicht volledig gesloten zijn.
De aangifte doe je via de website van social security (via bv. e-ID, Itsme).
Wanneer moet je de aangifte doen?
Uiterlijk op de zesde kalenderdag van de maand dien je de situatie op de eerste dag van die maand door te geven.
- De situatie op de eerste werkdag van april 2021 dient aangegeven op uiterlijk dinsdag 6 april 2021
- De situatie op de eerste werkdag van mei 2021 dient aangegeven op uiterlijk donderdag 6 mei 2021
- De situatie op de eerste werkdag van juni 2021 dient aangegeven op uiterlijk zondag 6 juni 2021
Hoe vul je de aangifte in?
- je dient een aangifte te doen per vestigingseenheid. Heb je meer dan 20 vestigingseenheden, dan kan je de aangifte doen via een gestructureerd Excelbestand.
- vul het aantal personen werkzaam in je onderneming op de eerste werkdag van de maand in
- vul het aantal het aantal personen met een niet-telewerkbare functiein (vb. arbeider, technisch bediende, …)
- vul de contactgegevensin waarop de overheid je kan bereiken voor verdere informatie
- controleer het overzichtvan de aangifte en dien ze in
Na de aangifte wordt een ontvangstbevestiging gestuurd naar het e-mailadres dat je hebt opgegeven en naar de e-Box van je onderneming.
Meer uitgebreide uitleg over de corona telewerkaangifte en de link om de aangifte te doen vind je op https://www.socialsecurity.be/site_nl/employer/applics/coronavirus/index.htm
Telewerken wordt een ‘blijver’ en zal onder één of andere vorm ook na de coronaperikelen blijven bestaan. Je kan dus maar beter zorgen voor een duurzame, optimale organisatie om de kosten goed beheersbaar te houden.
De werkbaarheidscheque is het ideale instrument om te polsen welke problemen en noden je werknemers ervaren in deze moeilijke omstandigheden. Ook hier geldt weer beter voorkomen dan genezen; de financiële ondersteuning via de werkbaarheidscheque beloopt tot 60% van de kosten van een werkbaarheid scan of het uitwerken van concrete maatregelen om mogelijke problemen rond stress en bijhorend ziekteverzuim voor te blijven.
Wil je vrijblijvend meer informatie over hoe je telewerken invoert of verbetert binnen je organisatie?
Wil je meer informatie over het opstarten van een project met werkbaarheidscheques?
Neem dan contact op met onze expert ter zake Marc Corijn via marc@puuhr.be
Bekijk zeker ook eens ons opleidingsaanbod op onze website.