BELASTINGKREDIET VERHOOGDE WERKGEVERSBIJDRAGE TREINABONNEMENT
BELASTINGKREDIET VERHOOGDE WERKGEVERSBIJDRAGE TREINABONNEMENT
Vanaf 1 juni 2024 zullen er wijzigingen ingaan in de werkgeverstussenkomst in het woon-werkverkeer van je werknemers. Deze zal stijgen naar 71,80% van de prijs voor een treinabonnement die gold op 1 februari 2024. Hierover berichtten we je al in deze vorige nieuwsbrief.
Dit is fijn nieuws voor je werknemers, maar dit kan voor jou als werkgever een extra kost betekenen. De federale regering wil deze beperken door een belastingkrediet in te voeren, beperkt tot een verhogingspercentage van maximum 7,5%.
Dit belastingkrediet is een tijdelijke maatregel voor de tussenkomsten die jij als werkgever betaalt in de periode van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2027. Let op, het wetsontwerp werd al goedgekeurd, maar de wet zal pas van kracht gaan na publicatie in het Belgisch Staatsblad.
Er zijn enkele voorwaarden waaraan je moet voldoen om van het belastingkrediet te kunnen genieten:
- De verhoogde tussenkomst bedraagt minstens 79,3% van het abonnement;
- De tussenkomst is vastgelegd in een cao, het arbeidsreglement of een individuele overeenkomst, en dit voor onbepaalde tijd;
- De tussenkomst wordt door jou als werkgever vergoed, en niet door derden;
- Er is geen sprake van het 80/20 systeem derdebetalersregeling NMBS;
- De werknemer ontvangt geen mobiliteitsbudget.
Het bedrag van het belastingkrediet wordt als volgt berekend:
(bedrag werkgeverstussenkomst / verhoogde tussenkomst) *verhogingspercentage (beperkt tot 7,5%)
Betaalde je in december 2023 bijvoorbeeld een verplichte tussenkomst van 65% en vanaf 1 juni 2024 71,80%, dan voldoe je niet aan de voorwaarde van een tussenkomst van minstens 79,3% en kan je geen belastingkrediet krijgen. Verhoog je de tussenkomst naar 80%, dan heb je een verhoogd percentage van 15%. Dit wordt dan beperkt tot 7,5%.
Let op, je krijgt dit belastingkrediet niet automatisch. Je moet hiervoor een aanvraag indienen.
Sociaal-juridisch advies gewenst bij het implementeren in je payroll en strategisch HR-beleid?
Neem vrijblijvend contact op via info@puuhr.be.