WERKBAARHEIDSCHEQUES – NIEUWE TOEPASSINGEN
De werkbaarheidscheque betreft een steun van 10.000 euro voor alle ondernemingen uit de profitsector (GO, KMO, éénmanszaken) met vestiging in het Vlaamse Gewest. Ook organisaties uit de social profit (o.m. vzw’s) kunnen een beroep doen op deze middelen.
(Steunpercentage: 60%; Private cofinanciering: 40%; Steunplafond: € 10.000 per onderneming, mag in 3 fases aangevraagd worden)
Met 10.000 euro steun kunnen organisaties de volgende acties uitvoeren:
- een meting of scan aankopen om de werkbaarheidsgraad in kaart te brengen;
- begeleiding inkopen bij het uitvoeren van een scan/meting.
Begeleiding kan ook inhouden:
- rapporteren over de werkbaarheid;
- opstellen van een werkbaarheidsplan, toekennen van een prioritering van de maatregelen of verbeterprojecten opgenomen in dit plan;
- monitoring en opvolging van de veranderingen op het vlak van werkbaar werk;
- uitwerken van een telewerkbeleid.
De onderneming dient zich tevens te engageren om, naar aanleiding van de analyse of begeleiding, maatregelen en/of verbeterprojecten uit te voeren op het vlak van werkbaar werk.
Het effectief uitvoeren van de acties kan niet gefinancierd worden met middelen binnen deze oproep.
Werkbaarheidscheques kunnen enkel gebruikt worden bij samenwerking met geregistreerde dienstverleners van de kmo-portefeuille. puuhr beschikt over de nodige erkenning.
UITBREIDING TEN GEVOLGE VAN CORONA
Naar aanleiding van de coronacrisis worden de werkbaarheidscheques tijdelijk uitgebreid om verbeteracties mogelijk te maken in de vorm van advies, begeleiding en opleiding, waarbij telkens aandacht moet zijn voor het psychosociaal welbevinden van de medewerkers en dit voor de volgende acties:
- Aanpassingen aan de werkpost en de arbeidsorganisatie, die ten goede komen van de werkbaarheid en de veiligheid van de werknemers, in de gewijzigde context door de Corona-pandemie;
- Competentieversterking noodzakelijk om te kunnen werken in een gewijzigde arbeidscontext;
- Aanpak van de impact op het psychisch welbevinden van de werknemers en werkgevers.
HET UITWERKEN VAN EEN TELEWERK-BELEID
Pre-corona was thuiswerken slechts matig ingeburgerd. Ongeveer 20% van de bedienden werkte meestal sporadisch, max. 1 of 2 dagen per week van thuis uit.
Met de coronacrisis werd thuiswerk voor sommige sectoren plots een wettelijke verplichting of een louter rationele keuze om werknemers veilig aan de slag te houden, waardoor het percentage thuiswerkers intussen ruim verdubbeld is. De ervaring leert dat er belangrijke voordelen verbonden zijn aan telewerken, maar dat er ook serieuze uitdagingen komen bij kijken!
Voordelen zijn vooral in beeld gebracht door VIAS, het instituut voor verkeersveiligheid en situeren zich rond beduidend minder files, veel minder ongevallen en verkeerslachtoffers, zelfs minder doden door fijn stof.
Maar ook op vlak van work/life balance zijn er duidelijke voordelen. Minder stress om alles georganiseerd te krijgen binnen het gezin, meer tijd voor de partner en kinderen, nieuwe gezonde routines zoals dagelijkse wandelingen, meer tijd om gezonder koken, etc.
Echter zijn er ook zeker nadelen te vermelden. Eenzaamheid, gemis van contact met collega’s, verlies van productiviteit, moeite om goede routines te vinden, gebrek aan een rustige omgeving in huis om te werken of online te vergaderen, etc.
Het lijdt geen twijfel dat ook in de toekomst tijds -en plaats onafhankelijk telewerken belangrijk zal blijven, maar dat er absoluut noodzakelijke voorwaarden zijn om dit kwalitatief en productief mogelijk te maken.
Daarom werd door de Vlaamse regering beslist om de werkbaarheidscheques nu ook in te zetten voor het uitwerken van een telewerkbeleid.
Telewerken gaat gepaard met nieuwe vraagstukken:
- Maken we gebruik van occasioneel of structureel telewerk?
- Hoeveel dagen telewerk staan we toe en wanneer komen we naar kantoor?
- Hoe moeten onze leidinggevenden contact houden met hun medewerkers en hoe moet de opvolging worden georganiseerd?
- Hoe zorgen we voor gedragenheid van de werknemers?
- Leidt telewerk niet tot ongewenste verschillen in behandeling met medewerkers die niet van thuis uit kunnen werken?
- Hoe betrekken we onze kwetsbare groepen?
- Etc
Met behulp van de werkbaarheidscheques helpen we je graag bij het opstellen van een duurzaam telewerkbeleid. puuhr is immers een geregistreerde dienstverlener van de kmo-portefeuille.
Vraag vrijblijvend advies bij marc@puuhr.be.