WERKBAARHEIDSCHEQUE
In 2020 promootte de overheid het gebruik van de werkbaarheidscheque. In 2022 werd deze actie verlengd door een budget van 3 miljoen euro aan Vlaamse middelen vrij te maken.
Wat is een werkbaarheidscheque?
Een werkbaarheidscheque is een financiële steun die je als ondernemer kan krijgen om knelpunten rond werkbaar werk binnen jouw organisatie in kaart te brengen en zo de arbeidsomstandigheden in jouw onderneming duurzaam te verbeteren.
Hoeveel bedraagt de steun van de werkbaarheidscheque?
Elke onderneming kan gebruik maken van 1 werkbaarheidscheque ten bedrage van 10.000 euro. Hiermee kan je een consultant betalen die een KMO-erkenning heeft (zoals puuhr) of een erkenning geniet van de dienst werk en sociale economie.
De factuur van de consultant kan je voor 60% laten vergoeden met de cheque. Dat wil zeggen dat je 40% van de kosten zelf draagt. Het project dient voor eind december 2022 aangevraagd te worden en mag maximaal 12 maanden lopen. Het project start vanaf de aanvraag.
Sowieso ligt een tegemoetkoming van 60% een pak hoger dan de huidige tussenkomst van de KMO-portefeuille. Een kleine organisatie krijgt anno 2022 30% tussenkomst en een middelgrote nog slechts 20%.
Een KMO mag zijn portefeuille anno 2022 met 5.000 euro verhogen om acties uit te voeren in het kader van werkbaarheid.
Toepassingsgebied van de werkbaarheidscheque.
De werkbaarheidscheque heeft een breed toepassingsveld. Het systeem kan zowel door profit als social profit en zowel door grote ondernemingen als KMO’s gebruikt worden.
Alles wat ertoe leidt dat medewerkers met meer motivatie komen werken en langer aan de slag kunnen blijven, kan onder de toepassing van de werkbaarheidscheque geplaatst worden.
puuhr voorziet in dat kader advies, begeleiding en opleiding rond deze thema’s:
- Telewerk (zowel opmaak van een telewerkpolicy als organisatie-ondersteuning)
- Competentieversterking
- Leiderschap en coaching
- Psychisch welbevinden en welzijn
- Uitstroombegeleiding (voeren van exitgesprekken)
- Absenteïsme/presenteïsmebeleid
- Re-integratie (opmaak van een re-integratiebeleid)
- Mentor
- Werken op basis van KPI’s
- …
Het startpunt is steeds een meting van de werkbaarheid op de werkvloer. De meting kan ook het resultaat zijn van een risicoanalyse en/of een eerder uitgevoerde scan of zelfs het jaarlijks actieplan.
Telewerk en de werkbaarheidscheque.
Met betrekking tot telewerk heeft puuhr een multidisciplinaire aanpak gecreëerd. Allereerst starten we met een solide juridische basis die wordt opgenomen in een telewerkpolicy. De policy bundelt alle afspraken tussen werkgever en werknemer. Bijvoorbeeld: mag een werknemer de werkuren vrij bepalen? Mag de werknemer werken vanuit het buitenland?
Telewerk impliceert voor medewerkers een nieuwe vorm van werken waarbij het belangrijk is om de verbondenheid tussen de collega’s en de onderneming optimaal te behouden. Ook leiderschap krijgt een andere vorm en de medewerker dient een scheiding tussen werk en privé te bewaken. puuhr traint medewerkers, zaakvoerders, eerstelijnsverantwoordelijken, enz. in het geven van leiding vanop afstand, in organisatie en opvolging van KPI’s, …
Reeds uitgevoerde puuhr-projecten:
Wat hebben we al gerealiseerd met behulp van de werkbaarheidscheque?
Voor een dienstenchequebedrijf met x -aantal medewerkers werkten we rond het thema:
- Verbondenheid op afstand
- Aandacht voor ergonomie op de thuiswerkplaats
- Productiviteit stimuleren door SMART doelstellingen en KPI’s.
Wil je graag advies over de correcte toepassing in jouw bedrijf?
puuhr helpt je graag! Aarzel niet om contact op te nemen met Marc Corijn om de mogelijkheden voor de toepassing van de werkbaarheidscheque te bespreken. Je kan Marc bereiken op 0468 174 291 of via marc@puuhr.be.
Je kan nu ook een half uur gratis advies inwinnen! Klik snel op deze link om jouw afspraak met Marc in te plannen.
Sociaal-juridisch advies gewenst bij het implementeren in je payroll en strategisch HR-beleid?
Neem vrijblijvend contact op via info@puuhr.be.
Bekijk zeker ook eens ons opleidingsaanbod op onze website.