VERPLICHT TELEWERK EN TELEWERKAANGIFTE
In ons nieuwsbericht van vorige week kon je lezen wat er in het overlegcomité van de regeringen op woensdag 17 november 2021 werd beslist betreffende coronamaatregelen.
Op 19 november 2021 werd een KB (koninklijk besluit) gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad waarin de maatregelen wet worden.
We lijsten opnieuw de belangrijkste regels voor jou en je werknemers op:
Telewerk opnieuw verplicht vanaf maandag 20 november 2021
Sinds maandag 20 november is telewerk opnieuw verplicht voor iedereen, behalve als telewerk onmogelijk is door de aard van de functie of indien de continuïteit van je onderneming niet gegarandeerd kan worden.
Kan telewerk in jouw bedrijf niet toegepast worden, dan dien je de nodige maatregelen te voorzien om de veiligheid van alle aanwezigen te garanderen. Het gaat voornamelijk over social distancing (1,5 meter afstand houden) en het dragen van een mondmasker. De Generieke Gids kan je hierbij helpen.
Attest telewerk onmogelijk
Jij als werkgever moet je werknemers die zich toch naar de werkvloer moeten begeven, van een attest (of elk ander bewijsstuk vb. mail) voorzien waaruit blijkt dat hun aanwezigheid vereist is en telewerk dus onmogelijk is. Je kan hier een blanco attest uploaden.
Voorwaarden voor terugkeermomenten
Tot en met 12 december 2021 is een terugkeermoment van 1 dag per week per persoon toegestaan.
Per dag mag maximum 20% van het personeel voor wie telewerk verplicht is, tegelijk in de vestiging aanwezig zijn.
Vanaf 13 december 2021 zijn 2 dagen per week per persoon toegestaan. UPDATE!! In het overlegcomité van 26 november 2021 is beslist deze regel een week op te schuiven. 2 dagen per week terugkeren zal dus pas vanaf 20 december toegestaan zijn. Zo staat het in het KB dat op 27 november werd gepubliceerd.
Per dag mag maximum 40% van het personeel voor wie telewerk verplicht is, tegelijk in de vestiging aanwezig zijn.
Heb je een kmo met minder dan 10 werknemers, dan mogen maximum 5 werknemers voor wie telewerk verplicht is, tegelijk in de vestiging aanwezig zijn.
Uiteraard dien je dan alle nodige veiligheidsmaatregelen te voorzien en te voldoen aan volgende voorwaarden:
- terugkeermomenten gebeuren in onderling akkoord. Je kan je werknemers hier dus niet toe verplichten;
- teamspirit opbouwen en het bevorderen van het psychosociaal welzijn is het doel van de terugkeermomenten;
- verplaatsingen naar de werkplek tijdens piekuren van het openbaar vervoer of via carpooling moeten zoveel mogelijk vermeden worden;
- werknemers met ziektesymptomen moeten geïnformeerd worden dat ze in geen geval naar de werkplek mogen komen;
- jij als werkgever mag hieraan, voor je werknemers, geen enkel gevolg verbinden;
- de beslissing om terugkeermomenten te organiseren moet gebeuren met inachtneming van de regels van het sociaal overleg in de onderneming, waarbij alle voorwaarden worden afgetoetst.
Telewerkaangifte opnieuw verplicht
Alle werkgevers moeten opnieuw maandelijks een ‘corona telewerkaangifte’ doen via de portaalsite van de RSZ. Uitgebreide instructies en de link voor de registratie vind je hier.
Maandelijks zal je moeten aangeven hoeveel werknemers je hebt per vestigingseenheid en hoeveel daarvan er niet kunnen telewerken. Wijzigt de situatie (dus de aantallen) niet in de maanden nadien, dan hoef je geen nieuwe aangifte te doen na de 1ste keer.
De aangifte heeft betrekking op de situatie van de eerste werkdag van de maand en moet ingediend zijn uiterlijk op de 6de kalenderdag van de maand. Voor de periode tot en met 31 december gaat het over de situatie op woensdag 24 november 2021. De aangifte moet uiterlijk op dinsdag 30 november 2021 ingediend zijn.
Enkele werkgevers vallen buiten de aangifteverplichting:
- kmo’s waar minder dan 5 personen werkzaam zijn, ongeacht de aard van hun arbeidsrelatie
- inrichtingen die vallen onder het samenwerkingsakkoord van 16 februari 2016 tussen de Federale Staat en de Gewesten in verband met inrichtingen en activiteiten met gevaarlijke stoffen
- werkgevers uit de gezondheidszorg zoals bedoeld in artikel 40 van de wet van 20 december 2020
- de politiediensten
- onderwijsinstellingen zowel voor hun personeel betaald door de inrichtende machten als het personeel betaald door de Gemeenschappen; deze uitzondering geldt niet voor de universiteiten, privéscholen en andere opleidingsinstellingen die zelf hun personeel betalen.
De overige maatregelen die in het KB zijn opgenomen kan je nalezen op de website van de FOD Waso.
Sociaal-juridisch advies gewenst bij het implementeren in je payroll en strategisch HR-beleid?
Neem vrijblijvend contact op via info@puuhr.be.
Bekijk zeker ook eens ons opleidingsaanbod op onze website.