PUBLICATIE ARBEIDSDEAL
Op 10 november 2022 werd de veelbesproken arbeidsdeal (wet houdende diverse arbeidsbepalingen van 3 oktober 2022) gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.
De regering heeft met deze arbeidsdeal een tweeledig doel voor ogen.
- Een hervorming van de arbeidsmarkt met een uitgebreide flexibiliteit voor zowel jou als werkgever als voor je werknemers en een verhoogde aandacht voor de work-life balance.
- De tewerkstellingsgraad verhogen tot 80% van de actieve bevolking.
We geven je graag een beknopt overzicht van de maatregelen die het meest impact op jou als werkgever kunnen hebben:
OPLEIDING
- Individueel opleidingsrecht voor je werknemers als je minstens 10 werknemers hebt.
- Jaarlijks verplicht op te maken opleidingsplan als je minstens 20 werknemers hebt.
RECHT OP DECONNECTIE
Heb je minstens 20 werknemers? Dan zal je via je arbeidsreglement of via CAO concrete maatregelen moeten uitwerken opdat o.a. het offline zijn buiten de werktijden een aanvaarde evidentie wordt. De deadline hiervoor is 1 januari 2023!
FLEXIBILITEIT EN WORK-LIFE BALANCE
- 4-dagen werkweek voor voltijdse werknemers
- Wisselend weekregime voor voltijdse werknemers
- Langere bekendmakingstermijn voor variabele deeltijdse uurroosters
- Invoering avondwerk (tussen 20u en 24u) bij e-commerce
INZETBAARHEID BIJ ONTSLAG
- Transitietrajecten tijdens de opzegtermijn, waarbij je jouw ontslagen werknemer ter beschikking kan stellen van een andere werkgever.
- Zeg jij een werknemer op en heeft die minstens 30 weken opzegtermijn? Dan zal 2/3de (en minimum 26 weken) ‘normale’ opzeg of verbreking zijn en 1/3de van de termijn een periode zijn voor coaching, opleiding, …
Dit overzicht omvat uiteraard niet elke regel en uitzondering. Gezien de nipte deadline voor het op poten zetten van sommige maatregelen in jouw bedrijf, kan je best nagaan of je arbeidsreglement op punt staat. Er dienen namelijk een hoop van de nieuwe maatregelen in opgenomen te worden. Sommige van bovenstaande nieuwe regelgeving is zelf al van kracht.
Wil je graag hulp of advies? Contacteer dan vrijblijvend puuhr-collega Ann Mertens via ann@puuhr.be of 0495/54 69 44. Zij zal haar uitgebreide kennis graag gebruiken om jou verder te helpen.
Sociaal-juridisch advies gewenst bij het implementeren in je payroll en strategisch HR-beleid?
Neem vrijblijvend contact op via info@puuhr.be.
Bekijk zeker ook eens ons opleidingsaanbod op onze website.