HET ‘TERUG NAAR WERK-FONDS’ – UPDATE
HET ‘TERUG NAAR WERK-FONDS’ – UPDATE
Vanaf 1 april 2024 zal je geen outplacementbegeleiding meer moeten aanbieden als je de arbeidsovereenkomst met je werknemer eenzijdig beëindigd wegens medische overmacht.
Vanaf die datum zal je in dat geval aan een nieuwe verplichting moeten voldoen: een bijdrage leveren aan het ‘Terug naar werk-fonds’.
Deze regeling werd op 2 april 2024 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.
Bijdrage ‘Terug naar werk-fonds’ (TNW-fonds)
Binnen een termijn van 45 dagen zal je een bijdrage van 1.800 euro moeten betalen aan het TNW-fonds.
Je zal ook een aangifte moeten doen bij het RIZIV met een aantal identificatiegegevens over jezelf en de betreffende werknemer. Deze aangifte zal elektronisch kunnen via de website van het RIZIV. Hier vind je de link via de website van Social Security naar het model voor elektronische aangifte. Als je de notificatie niet elektronisch kan doen, is er ook een papieren versie beschikbaar. Tot op heden echter zijn beide manieren van aangifte nog niet beschikbaar op de website van het RIZIV.
Na ontvangst van de aangifte, zal het RIZIV je een uitnodiging sturen tot betaling van 1.800 euro aan het TNW-fonds.
Tussenkomst TNW-fonds voor (ex)werknemers voor
- Personen van wie de arbeidsovereenkomst via een wettelijke procedure werd beëindigd wegens medische overmacht (zowel bij inroeping door werkgever als door werknemer Enkel bij eenzijdige beëindiging door de werkgever wegens medische overmacht én de werkgever betaalde de bijdrage van 1.800 euro aan het TNW-fonds). De aanvraag tot tussenkomst van het TNW-fonds moet binnen 6 maanden na de beëindiging ingediend worden bij de Dienst voor Uitkeringen van het RIZIV.
- Personen in invaliditeit; dit pas vanaf 1 april 2025 en voor zover er financiële middelen beschikbaar zijn.
De aanvraag tot tussenkomst van het TNW-fonds zal ook elektronisch of via papieren model kunnen via de website van het RIZIV, maar is tot op heden evenmin beschikbaar. Deze aanvraag zal elektronisch kunnen via de website van het RIZIV. Hier vind je de link via de website van Social Security naar het model voor elektronische aanvraag. Als je de aanvraag niet elektronisch kan doen, is er ook een papieren versie beschikbaar.
Als de aanvraag wordt goedgekeurd, zal de aanvrager een unieke bon ter waarde van 1.800 euro ontvangen. Die bon kan dan gebruikt worden voor hulp en begeleiding op maat bij een erkende, gespecialiseerde dienstverlener. De geldigheid van de bon is 6 maanden, ofwel vanaf de voorziene startdatum van de dienstverlening op maat, ofwel vanaf de datum van de goedkeuring.
Sociaal-juridisch advies gewenst bij het implementeren in je payroll en strategisch HR-beleid?
Neem vrijblijvend contact op via info@puuhr.be.