AFSCHAFFING ZIEKTEBRIEFJE 1STE DAG
Op 18 november 2022 werd de regelgeving rond het afschaffen van het ziektebriefje voor de 1ste dag ziekte in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd. (wet houdende diverse bepalingen betreffende arbeidsongeschiktheid) De maatregel gaat op 28 november 2022 in voege.
Heb jij 50 of meer werknemers in jouw bedrijf? Dan dient een zieke werknemer niet langer een attest te bezorgen voor diens 1ste dag ziekte en dit tot maximum drie keer per kalenderjaar.
Wel is je zieke werknemer verplicht je diens verblijfadres tijdens de ziekte mee te delen. Is dit zijn ‘gewoonlijke verblijfplaats’ (thuisadres), dan hoeft dit niet aangezien jij als werkgever al over die gegevens beschikt. Zo blijft een medische controle mogelijk.
Ben je werkgever van een kmo met minder dan 50 werknemers? Dan kan je via een cao of je arbeidsreglement afwijken van deze nieuwe regeling en je zieke werknemer toch vanaf diens 1ste dag ziekte om een ziektebriefje vragen.
Kijk dus even na wat er in jouw arbeidsreglement staat over afwezigheid door ziekte.
Een andere wijziging die met de publicatie van deze wetgeving van kracht is, is de termijn zonder gewaarborgd loon bij ziekte tijdens progressieve werkhervatting. Nu is bepaald dat de periode waarin je geen gewaarborgd loon verschuldigd bent, beperkt is tot 20 weken na aanvang van de progressieve werkhervatting.
Wil je graag hulp of advies? Contacteer dan vrijblijvend puuhr-collega Ann Mertens via ann@puuhr.be of 0495/54 69 44. Zij zal haar uitgebreide kennis graag gebruiken om jou verder te helpen.
Sociaal-juridisch advies gewenst bij het implementeren in je payroll en strategisch HR-beleid?
Neem vrijblijvend contact op via info@puuhr.be.
Bekijk zeker ook eens ons opleidingsaanbod op onze website.