AANVRAAG UITKERING BIJ TIJDSKREDIET EN THEMATISCH VERLOF ENKEL NOG ELEKTRONISCH
AANVRAAG UITKERING BIJ TIJDSKREDIET EN THEMATISCH VERLOF ENKEL NOG ELEKTRONISCH
De aanvraag voor uitkeringen bij tijdskrediet of thematisch verlof bij de RVA (Rijksdienst voor arbeidsbemiddeling), kan binnenkort enkel nog elektronisch ingediend worden.
Sinds 1 juni 2024 is er al geen ‘gemengde aanvraag’ meer mogelijk bij de RVA. Bij zulke aanvraag diende je als werkgever je deel online in, maar diende je werknemer zijn deel op papier in. Enkel een aanvraag volledig online of volledig op papier is nog mogelijk. Maar…
Vanaf 1 juli 2024 zal de papieren aanvraagprocedure bij de RVA volledig verdwijnen. De aanvraagprocedure zal vanaf dan volledig digitaal moeten gebeuren. Deze verplichting geldt voor alle sectoren. Enkel in het onderwijs geldt de verplichting pas vanaf 1 oktober 2024.
Er is een overgangsperiode van 3 maanden voorzien door de RVA, voor werknemers die moeilijkheden ondervinden bij het online indienen van hun aanvraag. Zij kunnen nog tot 1 oktober 2024 de papieren formulieren gebruiken. Voor de onderwijssector loopt de overgangsperiode tot 31 december 2024.
Aan de aanvraagprocedure voor tijdskrediet of thematisch verlof bij de werkgever, verandert er niets. We overlopen even de verschillende stappen:
– Informeren van de werkgever: je werknemer moet een schriftelijke aanvraag bij jou als werkgever indienen. Dit kan via aangetekende zending, of via geschrift dat je voor ontvangst tekent. Mits jouw akkoord, kan je werknemer je ook elektronisch via de site van Social Security informeren.
– Nadien vul jij als werkgever het deel van de aanvraag voor uitkeringen in via de site van Social Security. Vanaf deze stap wordt de procedure dus volledig elektronisch!
– Bij de volgende stap vult je werknemer zijn gedeelte van de aanvraag in via Break@work.
Als je werknemer hier moeilijkheden bij ondervindt, kunnen jullie dit ook samen doen.
– De RVA stuurt de beslissing naar de E-box van de werknemer.
Via Break@work kan je handige instructievideo’s bekijken en zijn er heel wat FAQ’s waarop je een antwoord kan vinden, zowel voor jou als voor je werknemers.
Sociaal-juridisch advies gewenst bij het implementeren in je payroll en strategisch HR-beleid?
Neem vrijblijvend contact op via info@puuhr.be.