De uitzendsector: een subsidie-onderzoek blijkt zeker geen overbodige luxe
De uitzendsector: een subsidie-onderzoek blijkt zeker geen overbodige luxe
puuhr wordt door verschillende organisaties binnen de uitzendsector gecontacteerd om eens na te gaan in welke mate de doelgroepverminderingen de laatste jaren correct en volledig werden toegepast voor hun uitzendkrachten.
Kris Schenk, CEO van puuhr, vertelt : “Ondertussen voerden we reeds een 10-tal van dergelijke studies door voor zowel marktleiders in de sector als kleine selectiekantoren en dit steeds met erg mooie resultaten ( succesrata van 100 % tot op heden ). Elke onderneming die het onderzoek opstart, mogen we na afloop een teruggave RSZ bezorgen.”
Gezien we voor elke werknemer, zelfs deze die slechts 1 dag in dienst was, de korting recupereren, leidt dit snel tot gunstige resultaten. We kunnen daaruit concluderen dat het wel zeker opportuun is voor deze organisaties om een onderzoek te laten doorvoeren door een onpartijdige partner.
De uitzendsector wordt immers getroffen door het feit dat de nieuwe regeling met betrekking tot de Vlaamse Aanwervingsincentives (AWI-premie) voor langdurig werklozen aan hen voorbijgaat. Ze kan immers niet toegepast worden op uitzendovereenkomsten. Deze sector valt hier dus uit de boot. Enkel voor uitzendkrachten die tewerkgesteld worden in Wallonië en Brussel kunnen zij momenteel nog genieten van de verderzetting van het Activaplan, wetende dat dit ook een eindig verhaal vormt. Uit de studies blijkt vooral dat uit de communicatie tussen de uitzendconsulent en de kandidaat-uitzendkracht bij de eerste inschrijving soms niet de juiste informatie volgt om na te gaan of de betrokkene in aanmerking komt voor toepassing van een RSZ-steunmaatregel. We merken daarbij op dat lopende verminderingskaarten over het hoofd worden gezien of dat er geen aanvraag wordt verricht voor het openen van een RSZ-vermindering.
Vooral korte contracten worden daarbij niet voldoende opgevolgd. Wellicht speelt tijdsgebrek hier ook een belangrijke rol. Het snel aanleveren van een goede kandidaat primeert op de korting die de kandidaat op dat moment opent.
Ook zien we dat bij de aanvang van een volgende tewerkstelling (soms na een lange onderbreking) dikwijls geen nieuwe bevraging wordt verricht of de gegevens van de kandidaat bij een volgend contract worden gekopieerd zonder inbegrip van de korting. Vergeet ook zeker niet dat de toepassing van de vernieuwde (sinds 1/07/2016) RSZ-korting voor jongeren terwerkgesteld in Vlaanderen niet automatisch gebeurt, maar actie van de kandidaat vereist.
Indien de consulent de jongere niet aanstuurt en opvolgt, gaat deze korting verloren. Een oudere (vanaf 55 jaar) tewerkgesteld in het Vlaams gewest die een nieuwe overeenkomst aangaat (lees eerste tewerkstelling binnen uw kantoor of na onderbreking van 4 kwartalen), kan aanspraak maken op een verhoogde RSZ- korting. We merken op dat deze verhoogde korting niet steeds benut wordt.
We mogen zeker geen steen werpen naar de consulent. Een goede balans vinden tussen het commerciële en het administratieve aspect van de taak is geen sinecure.
Kris Schenk: “Wij raden dan ook de uitzendkantoren aan om door een onpartijdige partner een studie te laten opstarten. De RSZ biedt de organisaties de mogelijkheid om tot drie jaren terug rechtzettingen te doen en ‘gemiste’ kortingen te recupereren.”
Op dit ogenblik naderen we de verjaringstermijn van het tweede kwartaal 2014. Jammer, doch dat betekent wel dat de periode 1/04/2014 – 31/12/2016 (periode waarbinnen men voor aanwervingen nog kon genieten van de toepassing van het Activaplan en de doelgroepvermindering Herstructurering) nog ter studie kan worden voorgelegd.
Ondertussen wordt de correcte toepassing van andere RSZ-doelgroepverminderingen meteen meegenomen in het onderzoek.