STAAT JOUW ARBEIDSREGLEMENT NOG OP PUNT?
Het arbeidsreglement is een document van niet te onderschatten waarde. Heb jij onlangs nog gekeken of dit bij jou nog op punt staat?
Je kan het arbeidsreglement bekijken als het huishoudelijk reglement van jouw bedrijf. Dit is een verplicht document dat al je werknemers krijgen wanneer ze in dienst komen. Hierin staan alle rechten en plichten opgenomen tussen jou en je werknemers.
Alle werkgevers uit de privésector zijn verplicht een arbeidsreglement te hebben (behalve vb. familieonderneming). De opmaak is onderhevig aan regels en bevat zowel verplichte vermeldingen (vb. regeling einde arbeidsovereenkomst, jaarlijkse vakantie, …) als facultatieve vermeldingen (vb. nummer paritair comité, verwittigingsplicht bij ziekte, …).
Als je wijzigingen dient te doen aan je arbeidsreglement, bestaan hier procedures voor. Of je al dan niet een ondernemingsraad hebt in jouw bedrijf, bepaalt welke procedure je moet volgen.
Afhankelijk van hoe jouw arbeidsreglement is opgebouwd, kan een wijziging al eens vaker voorvallen.
Neem bijvoorbeeld de recente wijziging in de regeling van het rouwverlof (waarover je hier meer kan lezen). Staat in jouw arbeidsreglement een verwijzing naar de wetgeving rond klein verlet, of staat elke vorm van klein verlet met haar modaliteiten uitgeschreven?
Denk je dat het toch eens tijd is om jouw arbeidsreglement na te kijken?
puuhr-collega’s Ann en Marc helpen je graag!
Je kan hen vrijblijvend contacteren via ann@puuhr.be of marc@puuhr.be.
Sociaal-juridisch advies gewenst bij het implementeren in je payroll en strategisch HR-beleid?
Neem vrijblijvend contact op via info@puuhr.be.
Bekijk zeker ook eens ons opleidingsaanbod op onze website.