FEDERAL LEARNING ACCOUNT
FEDERAL LEARNING ACCOUNT
Binnenkort zal jij als werkgever voor al je werknemers de wettelijk en sectoraal verplichte opleidingen die ze volgen moeten registreren. Hiervoor wordt de Federal Learning Account (FLA) ter beschikking gesteld. Dit is een digitale databank waarin alle informatie verzameld wordt.
De regelgeving en het Koninklijk Besluit hierrond moeten nog in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd worden en zal vermoedelijk ingaan vanaf 1 april 2024.
De FDA komt er als gevolg van de opleidingsverplichtingen die in de arbeidsdeal werden opgenomen. Om aan die plicht te voldoen, kan je zowel formele (vb. georganiseerd door opleidingsinstelling) als informele (met rechtstreekse betrekking tot de werkplek) opleidingen aanbieden.
De opleidingsverplichting binnen de arbeidsdeal.
Heb je minder dan 10 werknemers, dan is er geen wettelijk opleidingsrecht. Wel is het aangewezen na te gaan of er geen sectorale verplichtingen tot opleiding gelden.
Heb je minstens 10 en minder dan 20 werknemers, dan hebben je werknemers recht op minstens 1 opleidingsdag (bij een voltijdse tewerkstelling gedurende een volledig jaar). Sectorale verplichtingen kunnen het recht verhogen.
Heb je minstens 20 werknemers, dan hebben je werknemers recht op minstens 4 opleidingsdagen in 2023 (bij een voltijdse tewerkstelling gedurende een volledig jaar). Vanaf 2024 wordt dit minstens 5 dagen. Sectorale verplichtingen kunnen hiervan afwijken, maar een is steeds een minimum van 2 opleidingsdagen per jaar te respecteren.
Federal Learning Account – inhoud
- de identiteit van de werknemer: naam, voornaam, datum en plaats van geboorte, adres en rijksregisternummer;
- het arbeidsregime;
- het registratienummer van de collectieve arbeidsovereenkomst waarop het individueel opleidingsrecht of de sectorale opleidingsrechten en het opleidingskrediet eventueel is gebaseerd;
- het aantal opleidingsdagen, uitgedrukt in dagen of uren, waarop de werknemer in het lopend jaar recht heeft (individuele of sectorale opleidingsrechten);
- het aantal gevolgde opleidingsdagen, uitgedrukt in dagen of uren;
- de openstaande actuele waarde van het opleidingskrediet, uitgedrukt in dagen of uren;
- het saldo aan opleidingsrechten: het aantal overblijvende te volgen dagen of het aantal over te dragen dagen naar het volgende jaar;
- de gevolgde opleidingen en hun basiskenmerken: begin, einde, aard (formeel of informeel), resultaat (vb. attest) en eventueel financiering van deze opleidingen;
- het initieel totaalbedrag, het resterende bedrag, de uiterste bestedingsdatum en de betalingsgegevens van de bedragen ter financiering van de inzetbaarheidsbevorderende maatregelen;
- de bevoegde paritaire (sub)comité(s).
FLA – verplichtingen werkgever
-
Registreren van de opleidingen
Binnen 1 maand na afloop van elk kwartaal, moet je de gevolgde opleidingen en het aantal uren of dagen registreren. De opleidingsverstrekker of een mandataris kan dit ook doen, maar dan dien je die gegevens alsnog te verifiëren.
-
Nakijken en aanvullen van gegevens
Jij als werkgever, of je mandataris, moeten nagaan of de gegevens die vermeld staan correct zijn en indien nodig aanvullen en verbeteren (vb. het opleidingsrecht dat Sigedis berekent). Hiervoor is er 30 kalenderdagen tijd vanaf de melding die je krijgt van Sigedis met betrekking tot het ontbreken van gegevens.
-
Informeren van je werknemers
Bij een nieuwe indiensttreding, of minstens 1 keer per jaar, moet de werknemer geïnformeerd worden over het bestaan van de FLA en de gegevens die het bevat. In eerste instantie informeert Sigedis de werknemer zelf via een bericht in diens eBox. De werknemer kan het FLA ook raadplegen via www.mycareer.be. Indien er geen mailadres van de werknemer gekend is, zal Sigedis aan jou als werkgever melden dat de informatie beschikbaar is op het FLA. Van daaruit dien jij dit aan de werknemer te bezorgen binnen 30 kalenderdagen.
Indien je niet aan deze verplichtingen als werkgever voldoet, zal jouw onderneming op een openbare lijst terechtkomen die Sigedis onder meer aan de sociale inspectie bezorgt.
Zodra de regelgeving gepubliceerd wordt in het Belgisch Staatsblad, houden we je op de hoogte.
Sociaal-juridisch advies gewenst bij het implementeren in je payroll en strategisch HR-beleid?
Neem vrijblijvend contact op via info@puuhr.be.