Het absenteïsme vormt één van de belangrijkste (verdoken) kostenposten in de onderneming.
Absenteïsme is geen éénduidig te omschrijven fenomeen. Het is veel complexer dan het ‘gerechtvaardigd’ afwezig zijn omwille van arbeidsongeschiktheid door ziekte of ongeval. Er liggen verschillende oorzaken aan de grondslag waarom mensen uiteindelijk niet aanwezig kunnen zijn op het werk of waarom ze op zich niet goed kunnen functioneren terwijl ze toch aanwezig zijn. De mate waarin deze redenen aanvaardbaar zijn is niet altijd zwart/wit te beoordelen.
Het uitwerken van de aangepaste maatregelen voor een efficiënt absenteïsmebeleid vraagt dan ook een multidisciplinaire aanpak waarbij vanuit verschillende gezichtshoeken moet worden gekeken. Er is de strikt wettelijke benadering, maar er is ook de psychologische invalshoek en tenslotte zijn er de organisatorische ondersteunende maatregelen waarbij de hiërarchische lijn zijn verantwoordelijkheid moet kunnen opnemen.
Aanpak:
De opleiding kan zowel ‘één op één’ met de HR-verantwoordelijke als klassikaal met de hiërarchische lijn in het bedrijf zelf of op externe locatie gegeven worden.
Doelgroep:
HR-verantwoordelijken, HR-officers en leidinggevenden die binnen het absenteïsmebeleid in de onderneming dienen betrokken te worden.