TRANSPARANTE EN VOORSPELBARE ARBEIDSVOORWAARDEN
De Europese richtlijn betreffende transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden (Richtlijn 2019/1152) werd met enig uitstel omgezet naar wetgeving. Op 31 oktober 2022 werd de wet in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd. Dit betekent dat deze uitwerking heeft vanaf 10 november 2022, dus voor aanwervingen vanaf deze datum.
De nieuwe wetgeving omvat twee onderwerpen. We geven je een beknopt overzicht mee:
-
Bijkomende informatieverplichting voor werkgevers
-
individuele informatieverplichting:
Jij als werkgever dient aan je werknemers individueel schriftelijk (of elektronisch) informatie te bezorgen over de belangrijkste aspecten van de arbeidsrelatie.
Vb. details over detachering langer dan 4 weken, maar ook zaken die gewoonlijk al in je arbeidsreglement zijn opgenomen zoals het loon, de functie, uurroosters, …
-
collectieve informatieverplichting:
De bestaande inhoud van het arbeidsreglement dient aangevuld te worden met o.a. de uitgebreide procedures inzake beëindiging van de arbeidsrelatie, vermelding van de cao’s van toepassing op de werkomstandigheden, …
-
Extra waarborgen inzake arbeidsvoorwaarden voor werknemers
De nieuwe wetgeving voorziet ook in een aantal minimumrechten voor je werknemers:
- Het kosteloos aanbieden van opleidingen die noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de functie.
- De regels rond proeftijd bij studenten en uitzendkrachten worden aangescherpt.
- Mogelijkheid tot overgang naar een andere vorm van werk met meer voorspelbare en zekere arbeidsvoorwaarden voor werknemers met 6 maanden anciënniteit.
- Bekendmaking variabele deeltijdse uurroosters (! minstens 7 dagen kennisgeving).
- Je kan je werknemer niet langer verbieden (of om toestemming doen vragen) een andere activiteit bij een andere werkgever uit te voeren.
- …
Wil je graag meer informatie over deze nieuwe wetgeving?
Wil je hoe dan ook nagaan of jouw arbeidsreglement nog op punt staat?
puuhr helpt je graag!
Je kan vrijblijvend contact opnemen met onze experte ter zake Ann Mertens via ann@puuhr.be of 0495/54 69 44. Zij zal haar uitgebreide kennis graag gebruiken om jou verder te helpen.
Sociaal-juridisch advies gewenst bij het implementeren in je payroll en strategisch HR-beleid?
Neem vrijblijvend contact op via info@puuhr.be.
Bekijk zeker ook eens ons opleidingsaanbod op onze website.