MOBILITEIT – REGERING ZET IN OP VERGROENING WOON-WERKVERKEER
Na lang overleg zijn de ministers van de federale regering op 18 mei overeengekomen volop in te zetten op verduurzaming van de mobiliteit door de vergroening van het woon-werkverkeer.
De bedoeling is om het Belgische bedrijfswagenpark te vergroenen en zo de CO2-uitstoot te verminderen.
We verduidelijken even dat als er hier gesproken wordt over ‘bedrijfswagens’ het eigenlijk om ‘salariswagens’ gaat.
De regering zet in op 3 pijlers waarbij de vergroening in fases zal verlopen. Belangrijk om weten is dat er hierbij niet wordt geraakt aan lopende contracten. Ook gaat het hier om een plan. Het kan nog even duren voordat onderstaande regeling wet wordt.
PIJLER 1: vergroening bedrijfswagens
– Vanaf 2026 zullen enkel emissievrije bedrijfswagens (dus wagens die geen CO2 uitstoten) van een fiscaalvriendelijk regime kunnen genieten. In het begin zullen ze 100% fiscaal aftrekbaar zijn. Later zal dat afgebouwd worden naar het niveau dat nu geldt voor benzine- en dieselwagens.
Om het rijden op elektriciteit aan te moedigen, zal vanaf juli 2023 de fiscale aftrekbaarheid van die benzine- en dieselwagens beperkt worden. Ook hybridewagens vallen dan onder die verminderde fiscale aftrekbaarheid.
– Tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025 komt er een overgangsperiode waarin het percentage aftrekbaarheid stelselmatig wordt afgebouwd.
– Voor 1 juli 2023 verandert er niets aan de huidige aftrekregeling.
-> huidige formule is 120% – (0,5% x coëfficiënt x aantal gram CO2 per kilometer)
Coëfficiënt in deze formule is:
- 1 voor wagens met een dieselmotor
- 0,95 voor wagens op benzine, LPG, biobrandstof of elektriciteit
- 0,90 voor wagens met een motor op aardgas en een vermogen van minder dan 12 fiscale PK Aftrekbaarheid is maximum 100% (elektrische wagens) en minimum 50% (met uitzondering van 40% voor wagens met CO2-uitstoot vanaf 200gr/km)
PIJLER 2: verhoging van het aantal laadpalen
– Particulieren kunnen een belastingvermindering tot 1.500 euro per persoon en per laadpaal krijgen bij het plaatsen van een laadpaal. Het moet hier ook om een ‘intelligente’ laadpaal gaan die enkel gebruik maakt van groene stroom.
Het belastingvoordeel wordt stelselmatig afgebouwd en eindigt in september 2024:
45% van september 2021 tot en met december 2022
30% in 2023
15% van januari tot en met augustus 2024
– Bedrijven zullen een verhoogde kostenaftrek kunnen inbrengen bij het installeren van een publiekelijk toegankelijk laadstation.
De kostenaftrek wordt stelselmatig afgebouwd en eindigt in september 2024:
200% van 1 september 2021 tot en met 31 december 2022
150% van 1 januari 2023 tot en met 31 augustus 2024
– In publieke ruimtes (vb. parkings, tankstations) zal het aantal laadpunten verhoogd worden.
PIJLER 3: vereenvoudiging van het mobiliteitsbudget
– De regel dat enkel werknemers die al voldoende lang een bedrijfswagen hebben (of hier recht op zouden hebben) gebruik kunnen maken van het mobiliteitsbudget, vervalt. De wachttijden zullen dus wegvallen waardoor meer werknemers er toegang toe krijgen.
– De regering voorziet een uitbreiding van de vervoersmogelijkheden binnen de pijler ‘duurzame mobiliteit’ binnen dit mobiliteitsbudget.
Moesten je werknemers je vragen stellen, kan je zeggen dat er voor hen voorlopig niets verandert. De geplande veranderingen van de regering gaan enkel om de aftrekbaarheid van bedrijfswagens in de vennootschapsbelasting. Aan het belastbaar voordeel alle aard voor het privégebruik van de bedrijfswagens wordt voorlopig niet geraakt.
Zoals we al aangaven, gaat het hier om een ontwerp van maatregelen. Er kunnen dus nog wijzigingen komen en het zal waarschijnlijk nog wel even duren voor de geplande maatregelen in wet worden omgezet.
Sociaal-juridisch advies gewenst bij het implementeren in je payroll en strategisch HR-beleid?
Neem vrijblijvend contact op via info@puuhr.be.
Bekijk zeker ook eens ons opleidingsaanbod op onze website.