KMO-GROEISUBSIDIE – WIJZIGINGEN VANAF 2021
Vanaf 1 maart 2021 kunnen de Vlaamse ondernemingen terug een subsidie aanvragen voor loonkosten die ze betalen voor een strategisch medewerker en/of de factuur die ze betalen voor het inwinnen van strategisch advies.
Voor beiden wordt een tussenkomst van 50% verleend, met een maximum van 50.000 euro. Zo zal de ondernemer dus bij aanvraag van zowel een tussenkomst voor strategische adviesverlening als tussenkomst in loonkost van een strategische aanwerving 50.000 euro verkrijgen. (of 25.000 euro bij aanvraag van 1 van beiden)
Belangrijk is dat de onderneming zich bevindt in een kantelmoment dat aansluit bij één van deze 4 thema’s:
- Internationalisering
Zowel voor ondernemingen die voor het eerst exporteren als voor ondernemingen die ervaring hebben met export en naar nieuwe markten willen uitbreiden. De internationalisering moet in voldoende mate nieuwe uitdagingen stellen aan de onderneming en moet resulteren in duurzame economische groei voor de vestiging in Vlaanderen (eenmalige opportuniteiten en/of quick wins in het buitenland komen niet in aanmerking).
- Digitalisering
Ondernemingen die hun digitale maturiteit substantieel willen verhogen. Het groeitraject kadert binnen een transitie naar een data gedreven organisatie via een slim gebruik en beheer van data.
Het groeitraject moet voldoende uitdaging en ambitie tonen en verder reiken dan gangbare evoluties inzake digitalisering (trajecten die louter gericht zijn op het verhogen van maturiteit inzake cyberveiligheid, digitale toepassingen zoals ERP, CRM, WMS, digital marketing of marketing automation of het louter omzetten van data op een papieren drager naar een digitale drager komen niet in aanmerking).
- Innovatie
Nieuwe producten, diensten of businessmodellen die innovatief zijn binnen de sector. De innovatie moet leiden tot een competitief voordeel voor de onderneming met economische groei tot gevolg. (‘Me too’-projecten waarbij een onderneming producten, diensten of businessmodellen wil implementeren die reeds gekend zijn binnen de sector komen niet in aanmerking).
- Duurzaam en circulair ondernemen
Projecten die inzetten op duurzaamheid en circulair ondernemen. De verdere uitwerking van de scope van deze oproep is afhankelijk van de uitrol van de beleidsagenda circulaire economie.
Verschillend met de vorige jaren is dat er nu wordt gewerkt met een oproepkalender per thema. Zo voorziet men in 2021 drie oproepen, waarbij telkens meerdere thema’s worden opengesteld.
Oproep 1 (Indienperiode: 1 maart tot en met 30 april) zet in op de thema’s: internationalisering en digitalisering.
Oproep 2: (indienperiode: 1 juli tot en met 31 augustus) gaat over de thema’s: internationalisering, digitalisering, duurzaam en circulair ondernemen.
Oproep 3: (indienperiode: 1 november tot 31 december) zet in op de thema’s internationalisering, digitalisering, duurzaam en circulair ondernemen en innovatie.
In het nieuwe systeem is het dus ook mogelijk om steun te krijgen voor bedrijfsinterne omvormingen die de onderneming klaarmaken voor een digitale of duurzame toekomst zoals het ontwikkelen van een klantenportaal met visualisatiemogelijkheden in een virtual of augmented reality omgeving, of het verduurzamen van bepaalde bedrijfsprocessen.
Wat wijzigt er nog?
Het systeem van oproepen en het invoeren van de beleidsthema’s zijn de belangrijkste bijsturingen. Daarnaast zijn er ook nog enkele technische aanpassingen:
- Het zal niet meer mogelijk zijn om een eerder goedgekeurde subsidieaanvraag uit te breiden met een bijkomend advies of een aanwerving. (uitz. dossiers ingediend ten laatste 31 december 2020)
- De subsidie wordt beperkt tot één subsidie per onderneming per 36 maanden.
- De huidige minimumdrempel van € 20.000 geldt per individueel advies.
Heb je hier vragen over of wil je hulp bij het toepassen in je eigen onderneming?
puuhr helpt je graag! Neem vrijblijvend contact op met kim@puuhr.be.