OOK IN 2025 TOT 3 KEER GEEN ZIEKTEBRIEFJE?
OOK IN 2025 TOT 3 KEER GEEN ZIEKTEBRIEFJE?
Sinds 28 november 2022 zijn je werknemers tot 3 keer per jaar niet langer verplicht jou een ziektebriefje te bezorgen. Dit kan zowel voor een afwezigheid van 1 dag, als voor de 1ste dag van een langere afwezigheid. Let wel, je werknemers zijn nog steeds verplicht je onmiddellijk te verwittigen van hun ziekte. Indien ze op een ziektedag zonder briefje elders verblijven dan op hun gewoonlijke adres, moeten ze je dit melden. Zo heb jij als werkgever in principe nog steeds de mogelijkheid een controlearts te sturen.
Afwijkingsmogelijkheid
Samen met de invoering van deze regeling werd ook een afwijkingsmogelijkheid voorzien voor bedrijven met minder dan 50 werknemers. In kleinere bedrijven is het namelijk vaak lastiger onvoorziene afwezigheden op te vangen. Om gebruik te kunnen maken van deze afwijking, moet je dit opnemen in je arbeidsreglement. Een andere optie is dit te doen via een ondernemings-cao.
Telling op 1 januari
Om te bepalen of je minder dan 50 werknemers tewerkstelt, moet je de telling op 1 januari van elk kalenderjaar doen. De telling gebeurt in hoofden, dus niet in VTE (voltijdse equivalenten). Als je ook uitzendkrachten tewerkstelt, moet je deze niet meetellen. Zij zijn in se immers werknemers van het uitzendkantoor. Wil je dus gebruik maken van de afwijkingsmogelijkheid, dan moet je jaarlijks een nieuwe telling doen.
Voorbeeld
Op 1 januari 2024 heb je 45 werknemers in dienst. Je neemt de afwijkingsmogelijkheid op in je arbeidsreglement. Je werknemers moeten dan toch verplicht voor elke dag ziekte een attest bezorgen.
Op 1 januari 2025 heb je 52 werknemers in dienst. Ondanks het feit dat de afwijkingsmogelijkheid in je arbeidsreglement staat, mogen je werknemers toch gebruik maken van de mogelijkheid om tot 3 keer per jaar 1 dag afwezig te zijn zonder ziektebriefje.
Het kan ook zijn dat je op 1 januari 2024 52 werknemers had, maar op 1 januari 2025 nog 45. Dan kan je alsnog beslissen om de afwijkingsmogelijkheid in te voeren.
Sociaal-juridisch advies gewenst bij het implementeren in je payroll en strategisch HR-beleid?
Neem vrijblijvend contact op via info@puuhr.be.