FEDERAL LEARNING ACCOUNT – UITSTEL DEADLINE
FEDERAL LEARNING ACCOUNT – UITSTEL DEADLINE
De Federal Learning Account (FLA) is een digitale databank waarin jij als werkgever per kwartaal alle opleidingen moet registreren die je werknemers volgen. De wetgeving rond deze nieuwe verplichting werd reeds in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd en trad officieel op 1 april 2024 in werking. Je kon hier al meer over lezen in deze vorige nieuwsbrief.
Na een eerder uitstel van de verplichting tot 1 december 2024, is de verplichte registratie van opleidingen van je werknemers nu opnieuw uitgesteld tot 1 april 2025. Hierover werd deze infofiche uitgestuurd. Hier staat opgelijst wat je als werkgever moet registreren.
Ook geven we nog eens mee dat de registratieverplichting geldt voor alle werkgevers uit de privésector. Dus ook voor KMO’s waar misschien geen individueel of sectoraal opleidingsrecht is voor de werknemers.
De FLA tool zou ook automatisch de opleidingsrechten van werknemers berekenen. Eens je alle opleidingen ingeeft in de tool, wordt ook die teller aangepast en behoud je een overzicht. Zolang je de zogenaamde ‘individuele opleidingsrekening’ niet in de FLA registreert, dien je die nog intern bij te houden.
We geven nog even mee wat de opleidingsverplichting is volgens de grootte van jouw onderneming:
Heb je minder dan 10 werknemers, dan is er geen wettelijk opleidingsrecht. Wel is het aangewezen na te gaan of er geen sectorale verplichtingen tot opleiding gelden.
Heb je minstens 10 en minder dan 20 werknemers, dan hebben je werknemers recht op minstens 1 opleidingsdag (bij een voltijdse tewerkstelling gedurende een volledig jaar). Sectorale verplichtingen kunnen het recht verhogen.
Heb je minstens 20 werknemers, dan hebben je werknemers recht op minstens 5 opleidingsdagen (bij een voltijdse tewerkstelling gedurende een volledig jaar). Sectorale verplichtingen kunnen hiervan afwijken, maar een is steeds een minimum van 2 opleidingsdagen per jaar te respecteren.
De website van de FLA is intussen actief. Je kan hier allerhande informatie over de werking vinden, alsook een beknopt stappenplan.
Sociaal-juridisch advies gewenst bij het implementeren in je payroll en strategisch HR-beleid?
Neem vrijblijvend contact op via info@puuhr.be.